daisypath

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 7, 2010

< Mengandung >





Gambar nih ms aku tgh pregnant kn Awwal


Just nk share psl info-info mengandung nie...Aku pon copy dr Majalah Pa & Ma 

Pemakanan Semasa Mengandung

Mengapakah pengambilan makanan sihat penting semasa mengandung?
Tujuannya ialah :

Untuk memastikan perkembangan janin yang sihat
Untuk mengekalkan kesihatan ibu.
Untuk memenuhi keperluan nutrien dan memastikan penambahan berat badan yang bersesuaian semasa mengandung

Jika anda kurang berat badan, anda perlu menambah diantara 12-18kg (ikut pengalaman aku, adela skali dua kot berat badan aku xnaik..)
Jika berat badan anda normal sebelum mengandung, anda perlu menambah diantara 11-16kg.
Jika berat badan anda berlebihan, anda perlu menambah diantara 7-11kg.
Jika kandungan anda kembar, anda perlu menambah lebih kurang 16-20kg.

Semasa mengandung berapa banyakkah yang perlu saya makan?

6-11 hidangan nasi/bijiran atau roti
3-5 hidangan sayur dan buah (sekurang-kurangnya satu yang kaya dengan vitamin c dan satu dalam vitamin A)
2-4 hidangan susu atau produk tenusu (kalau betul2 susu segar tue, mmg tekak aku xleh trime..xth nape..tp, nasib baik aku bole minum soya..at least ade gak produk tenusunye, kn?..Ble pg klinik, aku tipu je nurse tu ckp hari2 minum susu..hihihi)
3-4 hidangan daging, ikan dan makanan protein lain termasuk kekacang
6-8 gelas air, dan tidak lebih daripada satu cawan minuman ringan (coca-cola) atau secawan kopi atau teh sehari.

Apakah jenis makanan yang perlu saya makan lebih semasa mengandung?

Pilih makanan yang mempunyai tinggi bahan nutrien seperti :
Kalsium (susu, keju, dadih, sayuran dedaun hijau dan produk kacang soya)
Zat besi (hati, daging tanpa lemak, roti yang ditambah dengan zat galian dan kekacang jenis kering (kacang peas)
Vitamin A (hati, susu, telur)
Vitamin B Kompleks ( hati, daging tanpa lemak, ikan dan susu)
Vitamin C (jambu, betik dan limau)
Asid Folik (sayuran berdaun hijau, hati dan kacang).
Ambil makanan tambahan (jika disarankan oleh Doktor atau Pakar Pemakanan.

Jika menghadapi masalah ini, apakah patut saya lakukan?

'Lactose intolerance'
Cuba produk susu dengan minuman yang mengandungi rendah laktosa
Lebihkan pengambilan ikan yang mempunyai tulang yang lembut dan boleh dimakan (sardines, ikan bilis)
Minum susu kacang soya dan produk kacang soya
Ambil lebih sayuran seperti bayam dan kailan yang mempunyai sumber kalsium yang baik.

Loya (Morning Sickness)
Makan pada waktu makan yang teratur.
Makan dengan amaun yang sedikit tetapi kerap.
Kurangkan pengambilan makanan yang berlemak atau bergoreng.
Minum banyak air.

Sakit ulu hati (Heartburn)
Makan dengan amaun yang sedikit tetapi kerap.
Kunyah makanan dengan perlahan.
Elakkan berbaring sejurus selepas makan.

Sembelit (Constipation)
Minum banyak air.
Ambil makanan yang tinggi kandungan serat (bijiran, bijirin penuh, buah-buahan yang tinggi serat dan sayuran)

Yg nie, xpyh tgu mengandung, x mengandung pon kdg2 sembelit gak..huhu

No comments:

Post a Comment